Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

SPS Mieczkowski kupił dawne Kolzamy Kolei Śląskich. Ich naprawa trwa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
28-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-07-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Firma zajmująca się naprawami i utrzymaniem taboru kupiła niedawno dwa SA109 Kolzam od czeskiego przewoźnika GW Train Regio. Oba pojazdy służyły kiedyś… w Kolejach Śląskich. SPS chce naprawić a potem sprzedać oba Kolzamy na rynku wtórnym. Jednocześnie firma naprawia też dwa VT628, które także będą do wzięcia.

SPS Mieczkowski niedawno w końcu zakończył naprawę główną połączoną z modernizacją dwóch jednostek SA109 Kolzam należących do Kolei Dolnośląskich. Te spalinowe jednostki, odstawione przez wiele lat, kilka dni temu ruszyły na dolnośląskie tory z pierwszymi pasażerami.

Mieczkowski naprawia dawne Kolzamy Kolei Śląskich

Okazuje się jednak, że nie są to ostatnie Kolzamy, nad którymi pracuje SPS. Jak mówi nam bowiem Monika Mieczkowsa-Arcabowicz, prezeska Zarządu SPS Mieczkowski, firma kupiła dwa kolejne SA109, które aktualnie przechodzą naprawę główną – Kupiliśmy dwa SA109, wcześniej eksploatowane przez Koleje Czeskie (a dokładniej prywatnego operatora GW Train Regio) które obecnie remontujemy i modernizujemy z myślą o sprzedaży na rynku wtórnym. Rynek spalinówek w Polsce jest obecnie bardzo chłonny – praktycznie każdy przewoźnik poszukuje tego typu jednostek – mówi Mieczkowska i dodaje, że zakres napraw obu jednostek - o numerach 005 i 011 jest zbliżony do tego, jaki firma realizowała w pojazdach dla Kolei Dolnośląskich.

– Planujemy zakończyć prace przy SA109 jeszcze w tym roku – deklaruje prezeska SPS, która opisywała nam też niedawno kolejne plany rozwojowe swojej firmy.

W naprawie dwa VT628

To jednak nie koniec planów firmy w zakresie przywracania do służby używanych jednostek i ich dzierżawy / sprzedaży na rynku wtórnym.

– Aktualnie pracujemy także nad dwoma pojazdami VT628, również z myślą o modernizacji i dalszej odsprzedaży lub wynajmie – zdradza Monika Mieczkowska.

Wspomniane VT628 SPS odkupił od Kolei Mazowieckich w 2020 roku.

Z kolei dwa wymienione wcześniej SA109 zostały odkupione przez firmę od prywatnego przewoźnika - GW Train Regio, który z kolei kupił oba Kolzamy od Kolei Śląskich w 2018 roku.

11 SA109. Większość użytkowana przez Polregio

Łącznie powstało 11 lekkich autobusów szynowych SA109 produkowanych przez zakład Kolzam w Raciborzu oraz Fablok w Chrzanowie, który po upadku Kolzamu przejął prawa do nazwy i dokumentację do produkcji jednostek SA109. Ostatecznie Fablok wyprodukował, a właściwie dokończył tylko jeden, ostatni pojazd z serii o numerze 011. To właśnie jeden z dwóch pojazdów odkupionych z Czech przez SPS.

Obecnie większość (7 z 11) SA109 jest użytkowanych przez Polregio - posiadających je na własność lub użytkujących je dzięki dzierżawie od poszczególnych województw. Dwa pozostałe pojazdy są własnością KD, do których właśnie wróciły po naprawie głównej.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

SPS pokazało swoją nową halę serwisową [film]

Tabor i technika

Wielkopolski SA132 jak nowy. Będzie ich więcej [zdjęcia]

Tabor i technika

Lubuskie linki wróciły po naprawie w ASO Mieczkowski

Tabor i technika

SPS Mieczkowski kończy budowę nowej hali w Bydgoszczy [zdjęcia]

Infrastruktura

Zobacz również:

SPS pokazało swoją nową halę serwisową [film]

Tabor i technika

Wielkopolski SA132 jak nowy. Będzie ich więcej [zdjęcia]

Tabor i technika

Lubuskie linki wróciły po naprawie w ASO Mieczkowski

Tabor i technika

SPS Mieczkowski kończy budowę nowej hali w Bydgoszczy [zdjęcia]

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5